Page 5 - Zpravodaj Svoboda nad Úpou 02/2023
P. 5

započitatel-  skutečné
                                                                       kolik by měl
                                  né skutečné   náklady obce   dotace obce do   činit poplatek   kolik by měl činit poplatek podle skutečných
                                                                                   nákladů se započtením počtu osvobozených
                                 náklady obce
           rok      započtené ná-  (pouze směsný   (všechny složky   odpadového   podle skuteč-  poplatníků a chronických neplatičů (započte-
                     klady z roku
                                                            systému
                                             odpadu) s ode-
                                                                       ných nákladů
                                  a objemný   čtením příjmu   (sl. 13 - sl. 12)  (sl. 13 / sl. 10)  no ročně 200), výpočet: sl. 13 / (sl. 10 - 200)
                                   odpad)     z EKOKOMu
                        sl. 11      sl. 12      sl. 13       sl. 14      sl. 15                 sl. 16
              2014        2012      886 581    1 193 560     306 979         542                              596
              2015        2013      929 510    1 252 390     322 880         578                              637
              2016        2014      929 251    1 258 588     329 337         560                              614
              2017        2015      902 918    1 192 722     289 804         529                              581
              2018        2016      971 519    1 136 624     165 105         507                              557
              2019        2017      983 325    1 148 430     165 105         516                              567
              2020        2018      981 239    1 146 344     165 105         518                              570
              2021        2019    1 016 928    1 225 330     208 402         549                              603
              2022        2020    1 057 313    1 261 968     204 655         574                              631
              2023        2023                 1 372 279           0         716

       Částka skutečných nákladů ve výši 1.372.279 Kč byla stanovena takto:

                                            Směsný kom.                              město koše
                                                                                              ostatní
                       text                             Plasty, sklo, papír Nebezpečný Objemný       BIO   CELKEM
                                           odpad od občanů                          (firma Klose)  (hlášení)
       TRANSPORT - roční paušál 2023 (včetně hlášení)   1 025 363  406 216  30 264             1 210  59 213  1 522 266
                                                   Náklady a výnosy roku 2021
       Nájem roční za nádoby - Transport           36 938                                                     36 938
       BIO - kompostárna                                                                             18 170   18 170
       Velká FA objemný odpad                      18 699                      27 138                         45 837
       Odpad z košů atd. (Klose)                                                        48 824                48 824
       recyklační a rekultivační poplatky, ostatní           81 352                                           81 352
       odpad nadlimit 12/21                                   7 607                                            7 607
       ODMĚNA EKOKOM                                        -393 715                                         -393 715
       materiálové náklady (odpadové pytle)                                              5 000                 5 000
       CELKEM za jednotlivé složky              1 081 000   101 460   30 264  27 138   48 824  1 210  77 383  1 372 279

       Kromě toho výši odpadového poplatku ovlivnily ještě dva      Kdybychom oněch 72 poplatníků zahrnuli mezi pla-
       další faktory:                                               tící,  poplatek  by  vyšel  na  643 Kč,  po  zaokrouhlení
       -  poměrně skokové navýšení ceny služby od firmy TRANS-      650 Kč. Rozdíl tedy činí 70 Kč, který když vydělíme
          PORT Trutnov, s. r. o. pro rok 2023 (tzn., že v poplatku   365 dny, tak činí 0,20 Kč. Ano máte pravdu za tyto
          pro rok 2023 nejsou započteny náklady roku 2021 jako      osoby  to  zaplatíme  my  všichni,  ale  prostým  výpo-
          v předchozích letech, ale reálné a skutečné náklady ak-   čtem  výše  na  tyto  osoby  přispívá  každý  platící  po-
          tuálního  roku  2023).  Toto  skokové  navýšení  je  způso-  platník částkou cca 0,20 Kč denně.
          beno jako u všech jiných služeb navýšením pohonných    o  kromě výše uvedeného je třeba také zmínit, že do
          hmot, mzdových požadavků a energií.                       těchto nákladů nejsou započteny náklady na správu
       -  při analýze pro stanovení odpadového poplatku jsme se     odpadového  poplatku,  kterou  vykonává  referent
          také zabývali skutečným počtem poplatníků, mezi které     MěÚ v rámci své pracovní náplně, dále náklady poš-
          můžeme náklady rozdělit. V minulých letech jsme vždy      tovného (doručování dle daňového řádu probíhá for-
          použili čísla z evidence obyvatel a neřešili jsme, zda je   mou zásilek do vlastních rukou a poštovné se blíží za
          reálné od všech poplatníků poplatek vybrat.               jednu zásilku 80 Kč) či náklady na vymáhání pohledá-
          o  ve vyhlášce jsou zákonná osvobození – viz čl. 7. Zně-  vek, nebo provozní a materiálové náklady.
            ní vyhlášky č. 2/2022 je dostupné zde: http://www.
            musvoboda.cz/dokumentykestazeni/category/9‑vy-    Vše shrnuto a podtrženo pro rok 2023 byl poprvé stanoven
            hlasky. Těchto osob je kolem 150 (zejména dlouho-  odpadový poplatek podle skutečných nákladů a podrobné
            dobé pobyty v zahraničí, nebo prokazatelné zaplace-  analýzy tak, jak je výše uvedeno.
            ní poplatku v jiné obci).
          o  chroničtí  neplatiči  –  správcem  poplatku  je  Měst-  Ekonomové  specializující  se  na  veřejné  rozpočty  a  veřej-
            ský úřad a poplatek je vybírán v podstatě jako daň   nou správu jako např. Ing. Luděk Tesař prosazují trend, aby
            a vztahuje se na něj daňový řád. Snahou MěÚ je sa-  obce a města aplikovaly nové ceny a objemy do praxe, do
            mozřejmě poplatky vymáhat a skutečně tak aktivně   cen či do poplatků.
            činí, ale u některých osob je to prostě naprosto mar-
            né tak jako i v jiných oblastech jejich života (sociální   Zdroj:  citováno  z  časopisu  Moderní  obec,  vydání  prosi-
            pojistné, zdravotní pojistné, další daně, dluhy obec-  nec 2022, strana 16–17, z článku s názvem Finanční výhled
            ně). Jsou to převážně osoby hlášené na ohlašovně   je  překvapivě  jasný,  a  to  i  navzdory  všemu  nejistému,
            našeho úřadu a nyní jich evidujeme 72.            autor Ing. Luděk Tesař:

                                                                                  ÚNOR 2023                     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10