Page 5 - Zpravodaj Svoboda nad Úpou 09/2022
P. 5

Zkuste se prosím nad těmito řádky alespoň zamyslet.
       Děkujeme.

       A  představovat  pana  Tomáše  Baťu  st.?  Inu  opakování  je
       matka moudrosti, takže alespoň jen ve zkratce, kdo to byl.

       Zdroj – Wikipedia otevřená encyklopedie, https://cs.wikipe-
       dia.org/wiki/Tom%C3%A1%C5%A1_Ba%C5%A5a:

       Tomáš  Baťa (narozen  3.  dubna  1876  ve  Zlíně  –  zemřel
       12. července 1932 v Otrokovicích) byl československý podni-
       katel, „král obuvi“ – tvůrce světového obuvnického impéria,
       starosta Zlína (1923–1932) a veřejný činitel.

       Spolu  s  bratrem  Antonínem  ml.  a  sestrou  Annou  založil
       v roce 1894 ve Zlíně obuvnickou firmu Baťa a postupně z ní
       vytvořil rozsáhlý komplex výroby, obchodu, dopravy, služeb
       a  financí,  byl  jedním  z  největších  podnikatelů  své  doby.
       Zavedl  originální  metody  řízení  výroby  a  obchodu  a  také
       systém motivace pracovníků (Baťova soustava řízení), doká-
       zal ovlivnit množství budoucích ekonomů. Jeho postupy byly
       na tehdejší podnikání revoluční a jsou stále užívány jako pří-
       klady top managementu. Rozsahem svých aktivit (35 oborů
       výroby, obchodu, dopravy, služeb a financí) působil na úroveň
       podnikání v Československu, nízkými cenami svých bot ovliv-
       nil profil spotřebního průmyslu.

       Spolu  s  budováním  svého  továrního  areálu  dokázal  podle
       svých  představ  přebudovat  město  Zlín.  Jako  jeho  starosta
       prosadil  koncepci  zahradního  města  s  originální  funkcio-
       nalistickou  architekturou;  ze  Zlína  se  tento  styl  šířil  spolu   Dne 12. července 1932 Tomáš Baťa zahynul spolu se svým
       s Baťovými továrnami do dalších míst v Československu, Ev-  pilotem Jindřichem Broučkem při letecké nehodě, když ve
       ropě a Severní Americe. Vytvořil rozvětvený vzdělávací sys-  svém osobním letadle Junkers F 13 letěl do Švýcarska, aby
       tém. Své zaměstnance motivoval k využívání zdokonalova-  se zúčastnil otevření nové pobočky v městečku Möhlin na
       cích kurzů celoživotního vzdělávání, zřídil pro ně odbornou   břehu Rýna, kde byl přezdíván „Der tschechische Schuhkö-
       školu  (Baťova  škola  práce  pro  Mladé  muže  a  Mladé  ženy).   nig“. Ve Švýcarsku pobýval v té době také jeho syn Tomáš
       Jako starosta Zlína prosadil zavedení experimentálních fo-  Baťa před svou cestou do severní Ameriky, kterého chtěl
       rem  veřejného  školství  (zlínské  pokusné  školství).  Zřízením   jeho otec ještě vidět. V té době, kdy vrcholila velká hos-
       nemocnice ve Zlíně položil základy k moderní péči ve městě   podářská krize, měla firma Baťa pobočky již ve více než 60
       a regionu. Prosazováním projektů dálkové železniční, letec-  státech. Vznik poboček v řadě zemí, kupř. i v Möhlinu, byl
       ké, říční a silniční dopravy mířil ke zlepšení soustavy komuni-  iniciován především zvyšováním dovozních cel a ochranou
       kací v rámci zlínského regionu i celého Československa.  místních  trhů  vládní  politikou.  Koncern  Baťa  v  Möhlinu
                                                              získal pozemky o výměře 24 hektarů za výhodnou nabídku
       Velkou celoživotní oporou Tomáše Bati, jak v soukromém ži-  1 franku za metr čtvereční, což svědčí o renomé českého
       votě, tak i v podnikání, byla jeho žena Marie, vídeňská Češka   průmyslníka a také o faktu, že na 2800 obyvatel zdejší obce
       z významné rodiny. Její otec měl titul císařského rady. Byla   připadalo  100  nezaměstnaných.  Celý  průmyslový  areál
       velmi činnou v sociální a zdravotní sféře. Díky svým aktivitám   i  se  službami  a  kolonií  domků  byl  dokončen  v  50.  letech
       se stala velmi uznávanou osobností ve Zlíně.           a s výrobou bot se zde skončilo až v roce 1990.





















                         Pomník v místě havárie                              Památník Tomáše Bati ve Zlíně

                                                                                  ZÁŘÍ 2022                     5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10