Page 1 - Zpravodaj Svoboda nad Úpou 09/2022
P. 1

NOVINY MĚSTSKÉHO ÚŘADU VE SVOBODĚ NAD ÚPOU
                                            XXXIII. ročník / číslo 865 / ZÁŘÍ 2022
                       Vydavatel: Město Svoboda nad Úpou, nám. Svornosti 474; Reg. číslo: MK ČR E12866
                   Redakční rada: Mgr. Petr Týfa, Ing. Ivana Balcarová, Ing. Helmut Ruse, Ing. Jaroslav Chmelař,
                             Tomáš Hovard, Petr Horáček, Alice Hovardová / Cena: 6 Kč včetně DPH


                           Úvodník                            slance, aby celou věc dotáhli a my jsme mohli naši vlajku vyvě-
                                                              sit. Schůze podvýboru by se měla konat v druhé polovině září.

       Vážení spoluobčané,                                    Jistě jste si všimli prací na střeše a žlabech budovy radnice. Po-
                                                              škozený okapní žlab způsoboval dlouhodobě v zimních měsících
       Zastupitelstvo  města  se  na  svém  21.  veřejném  zasedání   nebezpečné náledí a v létě nechtěné sprchování návštěvníků
       shodlo na podobě dvou standardních městských symbolů,   úřadu přímo u vchodových dveří. Oprava se dělala komplexně
       tj. znaku a vlajky. Jde sice „pouze“ o symboly, ale jak víme,   i včetně nátěru střechy, který již nebyl vyhovující. Na místě by
       ty jsou pro lidi již od pradávna velmi důležité, podobně jako   byla i oprava a nový nátěr fasády, aby to barevně ladilo s opra-
       mýty  a  pověsti.  Propojují  nás  nevědomě  s  našimi  předky   venou starou radnicí, ale to je úkol pro nové zastupitelstvo.
       a  umožňují  naše  existencionální  ukotvení  v  daném  místě
       a čase. Město zadáním realizace návrhu znaku a vlajky pouze   V dnešní době není vůbec jednoduché získat nabídky od silni-
       naplňuje  zákon  o  obcích.  Dlouhodobě  město  disponuje   čářských firem, které mají právě hlavní sezónu, a tak tak stíha-
       velmi pěkným historickým znakem doloženým pečetěmi ze   jí již nasmlouvanou práci. Proto jsem rád, že se na opravu na-
       17. století a konstituovaným v roce 1546, kdy císař Ferdi-  šich komunikací přihlásila alespoň jedna společnost a nejvíce
       nand I. povýšil ves na městys, ale vlajku zatím nemáme.  poškozené komunikace v září opraví.

       Z výběrového řízení na heraldika a vexiko-                             V červencovém Fóru jsem avizoval jedná-
       loga vzešel Mgr. Jan Tejkal, který návrhy                              ní s firmou IR Inspections, která řeší úspo-
       zpracoval  a  zaslal  několik  variant  zastu-                         ry energie a alternativní způsoby vytápě-
















                    Obr. 1 – vlajka                     Obr. 2 – znak            Obr. 3 – jedna z neschválených variant vlajky

       pitelům  městu  ke  schvále-                                                       ní objektů. To nejdůležitější,
       ní.  Hned  po  schválení  byl                                                      co  ze  schůzky  vyplynulo  je,
       náš  požadavek  zaslán  do                                                         že  každý  objekt  vyžaduje
       Podvýboru  pro  heraldiku                                                          individuální  přístup  (týká
       a  vexilologii  Parlamentu                                                         se i rodinných domů), že je
       České  republiky.  Cílem  je                                                       třeba  znát  energetickou
       vyhotovení    schválených                                                          náročnost  budovy,  a  zvolit
       symbolů  a  jejich  zařazení                                                       dříve,  než  dojde  ke  změně
       do   sněmovního   registru                                                         zdroje  vytápění,  rentabilní
       komunálních      symbolů                                                           řešení s co nejkratší finanční
       v  elektronických  formátech                                                       návratností. Neměli bychom
       vhodných pro další snadnou                                                         podlehnout  momentálnímu
       aplikaci  znaku  v  reklamě                                                        tlaku  médií  a  lobbistů  na
       a  marketingu  při  propagaci                                                      radikální změny ve způsobu
       města.  Nyní  čekáme  na  po-               Obr. 4 – otisk pečetí města            vytápění a spíše se zaměřit

                                                         ZÁŘÍ 2022
   1   2   3   4   5   6